استاندار یزد در برنامه شبانگاهی «و اما امشب» شبکه یزد، مطرح کرد؛

ساخت ۶۰ هزار واحد ویلایی طرح نهضت ملی مسکن در استان، اقدامی بی‌نظیر در تاریخ جمهوری اسلامی

استاندار یزد ضمن حضور در برنامه شبانگاهی «و اما امشب» شبکه یزد به تبیین برخی از اقدامات و دستاوردهای دولت سیزدهم، در دو سال اخیر پرداخت.

به گزارش اداره کل روابط عمومی استانداری یزد؛ دکتر مهران فاطمی در برنامه شبانگاهی «و اما امشب» شبکه یزد به مشکلات کشور در زمان تحویل دولت از جمله کسری بودجه ۴۸۰ هزار میلیارد تومانی کشور اشاره و اظهار کرد: در نخستین روزهای شروع به کار دولت سیزدهم، کارشناسان اقتصادی به دلیل ناترازی شدید بودجه پیش بینی می‌کردند دولت حتی در پرداخت حقوق کارمندان نیز با مشکل مواجه خواهد شد.  
وی ادامه داد: علی رغم وجود این مشکلات، دولت سیزدهم در پایان سال ۱۴۰۰ با کار جهادی و برنامه ریزی در راستای افزایش تولید، صادرات و درآمدهای نفتی و همچنین جلوگیری از فرارهای مالیاتی، ناترازی و کسری بودجه کشور را برطرف کرد.
   
استاندار یزد در بخش دیگری از سخنانش تلاش‌ها و اقدامات دولت در دو سال گذشته برای برون رفت از مشکلات را بی نظیر توصیف کرد و گفت: از جمله این اقدامات ارزشمند می‌توان به افزایش ذخایر کالاهای اساسی در استان ها، تولید و واردات واکسن‌های کرونا و ریشه کن کردن بیماری کووید ۱۹ و رشد فروش نفت کشور اشاره کرد.
 
وی در ادامه یکی از مواضع کلان دولت و سایر مدیران دستگاه‌های اجرایی در کشور را اطاعت کامل از رهبر معظم انقلاب عنوان کرد و افزود: دولت سیزدهم با تغییر ریل و شیوه حکمرانی از حاکمیت دوگانه پرهیز کرد و فرمایشات رهبر معظم انقلاب را در همه امور فصل الخطاب قرار داد.
 
دکتر فاطمی با بیان اینکه ابرپروژه انتقال آب از خلیح فارس به استان با تاکید رهبر معظم انقلاب (مدظله العالی) انجام شد، اظهار داشت:  این پروژه مهمترین رویداد آبی تاریخ استان یزد است که عملیات اجرایی آن در جریان سفر حضرت آیت الله رئیسی به استان و تلاش‌های معاون اول و معاون اجرایی ریاست جمهوری آغاز شد.   
وی با اشاره به اعتبار ۱۵۰ هزار میلیارد تومانی پروژه خط انتقال آب خلیج فارس به استان، خاطرنشان کرد: با آغاز عملیات اجرایی این پروژه، پیش بینی می شود با ظرفیت انتقال ۱۰۰ میلیون مترمکعب آب، ظرف مدت سه سال اجرا شود.
 
 فاطمی با اشاره به پیگیری های انجام شده جهت تسریع در روند اجرای پروژه انتقال آب از دریا به استان، اظهارداشت: در پرتو تدابیر اندیشیده شده فاز اول اجرای پروژه در کمتر از یکسال اجرایی و زمینه انتقال 30 میلیون متر مکعب آب به استان فراهم می شود.
 
وی از اجرای خط پدافندی آب یزد به عنوان یکی دیگر از اقدامات مورد پیگیری تیم مدیریتی استان نام برد و افزود: در همین راستا، پروژه اتصال آب صنعت به شرب به طول 30 کیلومتر و اعتبار 900 میلیارد تومان با مشارکت مجموعه چادرملو اجرایی شد.
 
استاندار یزد با اشاره به افزایش تاب آوری آبی یزد در فصول گرم سال و در مواقع اضطرار پس از اجرای خط پدافندی تصریح کرد: البته دلیل افت فشار آب برخی مناطق، کمبود آب نیست بلکه به دلیل فرسودگی شبکه انتقال، امکان تزریق بیشتر آب وجود ندارد.
 
وی از دیگر اقدامات دولت سیزدهم در استان یزد جهت کاهش دغدغه های آبی را توجه ویژه به ساخت مخازن ذخیره آب دانست و گفت: از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون، قریب به دو برابر ظرفیت مخازن احداث شده از ابتدای انقلاب تا کنون، مخزن ساخته شده که این مهم، اتفاقی ارزشمند در راستای افزایش تاب آوری آبی استان است.  
دکتر مهران فاطمی با اشاره به پیشرفت فیزیکی بیش از ۵۰ درصدی پروژه های آبرسانی به 58 روستای استان با همکاری مجموعه سپاه و بسیج گفت: همچنین آبرسانی به قریب به ۴۰۰ روستای دیگر استان نیز با اعتبار هزار میلیارد تومان به سرعت در حال انجام است.  
استاندار یزد در بخش دیگری از سخنانش برنامه محوری را از اولویت های مهم مدیریت استان خواند و اظهارداشت: یزد نوین؛ یکی از فاخر ترین و مترقی ترین برنامه های توسعه استانی با 20 محور است که با مشارکت نخبگان، بخش خصوصی و بخش دولتی تدوین و به عنوان نقشه راه پیشرفت و تعالی استان قرار گفته است.
 
وی با اشاره به هجمه‌های رسانه‌ ای معاندین نسبت به عملکرد اقتصادی دولت، خاطرنشان کرد: در حالی که در ۵ سال قبل از دولت سیزدهم متوسط رشد اقتصادی کشور صفر بوده است اما این عدد در سال اول دولت سیزدهم به ۴ درصد رسید.  
فاطمی از تک رقمی شدن نرخ بیکاری استان پس از ۸ سال به عنوان یکی از مهم‌ترین دستاوردهای دولت سیزدهم در استان یزد نام برد و گفت: در بهار سال ۱۴۰۲ نرخ بیکاری استان به ۷.۲ درصد و نرخ بیکاری مردان به ۵ درصد رسید که نشان دهنده وجود شغل مناسب برای تمامی افراد جویای کاری در استان است.  
وی به تشریح دلایل بالا بودن نرخ تورم در استان یزد پرداخت و گفت: بر اساس اعلام مرکز آمار ایران با توجه به اینکه یک سوم تورم در استان ناشی از مسئله اجاره بها و مسکن است، استان یزد بدون در نظرگرفتن این دو عامل در محاسبات، پایین ترین نرخ تورم کشور را به خود اختصاص داده است.

دکتر فاطمی با بیان اینکه طبق اعلام سازمان تامین اجتماعی در سال ۱۳۹۸ تعداد ۶۹ هزار و ۲۴۲ بیمه شده غیربومی در استان وجود داشته است، عنوان کرد: در حالی که در سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ حدود ۶ و ۸ هزار نفر به این آمار افزوده شده بود، در سال ۱۴۰۱، تعداد بیمه شده‌های غیربومی در استان با ۱۴ هزار نفر افزایش به بیش از ۹۷ هزار نفر رسید.  
وی اولین نیاز این تعداد مهاجر غیربومی را مسئله مسکن عنوان کرد و گفت: طبیعتا توقف تولید مسکن در دولت‌های قبلی و برهم خوردن تعادل عرضه و تقاضا منجر به افزایش قیمت مسکن و اجاره بها و متعاقباً بالا رفتن نرخ تورم خواهد شد.  
عالی ترین مقام اجرایی استان به تشدید نظارت ها بر بازار مسکن و اجاره بها و پلمپ قریب به ۵۰۰ مشاور املاک متخلف در استان طی چند هفته گذشته اشاره و اظهار کرد: طبق گزارش های اتحادیه مشاوران املاک استان، در پرتو افزایش نظارت‌ها، نرخ اجاره بها در یزد ۱۰ درصد کاهش یافته اما هدفگذاری استان کاهش 20 درصدی اجاره بها در استان خواهد بود.
 
وی در ادامه با اشاره به ساخت واحدهای طرح نهضت ملی مسکن در استان به صورت ویلایی بیان کرد: طی هفته دولت حدود ۱۸۰۰ واحد مسکونی قابل افتتاح در استان یزد به متقاضیان این طرح واگذار خواهد شد.  
استاندار یزد با اشاره به تحقق وعده‌های دولت سیزدهم در ارائه مشوق‌های فرزندآوری و اجرای قانون جوانی جمعیت، تصریح کرد: بدون شک اقدام دولت در واگذاری ۳۰۰۰ قطعه زمین به خانواده‌های سه و چهار فرزندی در استان در تاریخ جمهوری اسلامی بی نظیر بوده و از طرفی در حال آماده سازی ۲۰۰۰ قطعه زمین دیگر برای باقی مشمولین این طرح هستیم.  
وی با اشاره به موفقیت اولین دوره طرح بورسیه صنعتی در استان عنوان  کرد: بر این اساس ۹۵ دانشجو مراحل تحصیلی خود را هم در دانشگاه و هم در متن صنعت می‌گذرانند.  
دکتر فاطمی با اشاره به برخورداری دانشجویان این طرح از کمک هزینه های تحصیلی و  بیمه کامل، تصریح کرد: دانشجویان پسر نیز پس از ۴ سال دوران سربازی خود را به عنوان «سرباز فناور» در همان واحد تولیدی طی خواهند کرد و پس از آن در همان مجموعه و یا مجموعه دیگر مشغول به کار خواهند شد.  
وی با بیان اینکه دفتر نخبگان استان پس از ملی شدن طرح بورسیه تحصیلی صنعتی، رتبه برتر کشوری را به خود اختصاص داد، گفت: در حال حاضر بیش از ۴۰ صفحه دفترچه کنکور سراسری به بورسیه تحصیلی صنعتی اختصاص دارد.  
استاندار یزد در پایان خاطرنشان کرد: دبیرخانه این طرح در یزد و در دفتر نخبگان قرار دارد اما در تمام استان‌های کشور و شرکت‌های بزرگی مانند سایپا در حال اجراست.

مطالب مرتبط

هیچ نتیجه‌ای یافت نشد.
افزودن نظرات